vrijdag 27 maart 2020

Mojácar - Den Bosch (6); zonder alpino

Donderdag 19 maart. Afgelopen maandagmiddag passeerden we de Spaans-Franse grens om vervolgens door te rijden naar familie in Chalabre. Sindsdien zijn in het buurland de maatregelen in het kader van de uitgeroepen noodtoestand verscherpt. Ik hoor dat je als Nederlander Spanje alleen nog per auto mag verlaten met een brief van onze ambassadeur uit Madrid. Dit document kun je zelf (laten) uitprinten. Wie zonder auto gekomen is, heeft het moeilijk bij het vinden van een vliegtuigstoel voor de terugreis. We begrijpen uit de berichten dat enkele Nederlandse achterblijvers betere tijden afwachten.


Ook in gastland Frankrijk worden de teugels aangehaald. Zelfs voor het uitlaten van de hond is een officieel papier nodig. Voor ons maken de elkaar opvolgende maatregelen de vraag pregnanter: blijven of gaan? Mijn vrouw wil na drieënhalve maand gewoon naar huis volgens de kalender die we in november opstelden. Op basis daarvan heeft ze nog voor de huidige reisbeperkingen te voorzien waren, een hotel in Vierzon besproken. Ik stuur daar een mailtje heen met de vraag of Le Chalet de la Fôret nog wel van vrijdag op zaterdag a.s. open is. 

Daarnaast hebben we de vraag of we met onze twee ‘attestations’ op zak onze reis kunnen vervolgen. In elk geval zouden we binnen het Schengengebied nu nog vrije doorgang moeten hebben.

De afgelopen dagen had ik geen enkele twijfel: ik verkoos landelijk Chalabre boven  Brabant, dé Coronaprovincie van Nederland. Nog een maand ‘in den vreemde?’: pas de problème! Bovendien is het hier na een aantal eerdere logeerpartijen niet echt onbekend; pas du tout! Jammer dat de avondklok geldt, want nu kunnen we niet meer na zonsondergang door de mooi verlichte straatjes slenteren.

Als mijn vrouw en ik in het zonovergoten stille dorpje naar de kleine super Huit à 8 gaan, kies ik onderweg toch voor de thuis. Ik heb geen zin om écht opgesloten te komen zitten in het buitenland, ook al heet dat Frankrijk. Ook al kennen we inmiddels (bijna) elke regio van deze enorme lap tussen Tourcoing en Toulouse, ook al spreken we de taal (als het moet met het Occitaanse ‘acceng’ van de streek hier), ook al schijnt de zon, ook al is zijn we bij familie, ook al .... Alle argumenten die de afgelopen tijd debiteerde, komen in ganzenmars kwetterend voorbij. Dus kopen we ook in voor ‘morgen onderweg’. 

Door doodstille zonovergoten straten gaan we terug. Gisteren moest ik rond deze tijd in hetzelfde decor nog even terug naar de bakker. De voorraad was op en er zouden voor sluitingstijd nog even twee stokbroden afgebakken worden. Wat minuten later (‘U heeft uw attest toch bij u?’) liep ik met twee in een papiertje gedraaide warme stokbroden door de Cours Docteur Joseph Raynaud. Een klassiek Frans beeld; alleen de alpino ontbrak nog. Het leek absoluut uitgestorven, alsof nu dan eindelijk de neutronenbom zijn werk had mogen doen. En ik liep daar, als enige overlevende. Zolang ik die baguettes vasthield, was er niks aan de hand. Als een scène uit de absurde wereld in ‘Les vacances de Monsieur Hulot’. 

Met een nieuwe lading takken brengen we in de tuin de nog warme ashoop weer tot leven. Ondertussen bakt mijn zwager een zalmquiche voor de lunch. Het wordt een ‘dejeuner sur l’erbe’, hoewel aan een houten tafel en in correcte zomerkleding. Daarna gaat het fikfestijn gewoon verder. De kruin van de omgewaaide boom over Le Blau is met onder meer een kettingzaag in moten omgezet. De dikke gaan naar de schuur voor de open haard van buurbewoner R. De kleinere gaan deze middag nog in vlammen op. 

Om 18.00 uur is het werk gedaan. Onze zwager heeft ook het tweede deel van de grasmat gemaaid. Het ziet er strak en glanzend uit. Tijd voor douche en aperitief in onze veilige cocon. Vanuit Vierzon blijkt een vriendelijk geformuleerde bevestiging binnen. We gaan morgen dus echt op pad.

Voor het avondeten bereid ik ‘Lissabonse boontjes’, een pittig en stevig gerecht dat een stevige rode wijn goed verdraagt. We klinken op het leven. Op dit moment krijgt die wens een sinistere bijklank. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten