zondag 12 juni 2011

La cocina (10); albóndigas rellenas

Gevulde gehaktballetjes, tja. Zo had ik verstopt ei al regelmatig gegeten en ook wel zelf gemaakt, bijvoorbeeld met Pasen. Dat worden dan van die flinke broeders. Maar van die kleintjes, die een hart blijken te hebben van fijngehakte stukjes gekookte ham! Die waren die avond in Ronda een verrassende lekkernij. Dus bestelden we nog een extra portie albóndigas rellenas con jamón. De ober lachte van genoegen zijn fietsenrek van oor tot oor.

Vanmorgen rasp ik eerst drie aardappeltjes. Terwijl die uitlekken in een fruittestje borstel ik buiten in de zon 250 gram champignons schoon. De paddenstoeltjes hak ik in de keukenmachine (redelijk) fijn, samen met drie sjalotjes en vier teentjes knoflook. Een van gisterenavond overgebleven ons gerookte achterham wordt en passant ook verpulverd. Dit alles gaat met een pond rundergehakt en twee eieren in een grote kom. Husselen maar. Zoet, peper, cayennepeper en paneermeel toevoegen. Ik maak een proefballetje die ik verwarm in de magnetron. Peterselie vergeten! Hup, schoonmaken, fijnhakken samen met een extra knofje en mengen met de massa.

De helft gaat op aan 'gewone' albondigas. De balletjes van het andere deel open ik met een lepeltje en verberg daar een stukje jongbelegen kaas in. Even gaan alle balletjes door het paneelmeel. Ik bak de handel gescheiden in twee pannen. Albóndigas rellenas con queso, heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten