maandag 6 juni 2011

Zalmtorentje

Ja hoor, er zijn dagen dat ik niks kan bedenken om 's avonds op tafel te zetten. Gewoonlijk zweven d'r bij het opstaan al wat alternatieven door mijn kop en komt overdag het menu moeiteloos tot stand. Soms echter is er ineens een rood-witte wegafsluiting, blijkt de fantasie afgesloten en sta ik voor een 'kookblok'. Dat woord is natuurlijk een weinig grappige vertaling van het Engels Cook's Block en je zult er maar mee zitten.

Tot nu toe is de metale slagboom nog steeds vanzelf verdwenen, hoewel de versperring dagen kan aanhouden. Uiteraard is het verleidelijk om juist in zo'n grijze periode al dan niet verse pizza's te halen, mihoen goreng Singapore of een frietje kroket. Geloof me: ook die dingen smaken pas erg lekker als de keuze voortkomt uit een likkerbaardend gevoel. Ten tijde van een 'kookblok' ontbreekt die impuls.

Saai dus, zo'n periode. Slecht ook voor het ego, dus heb ik er wat op gevonden. De oplossing bestaat uit een klein lijstje van zeven gerechten waaruit ik kan kiezen. Onderdeel daarvan is het zalmtorentje.

Het zalmtorentje heb ik niet zelf bedacht, dat zeg ik eerlijk. Het idee heb ik begin dit jaar opgedaan tijdens een etentje in het Brouwcafé, Scheveningen Haven. Ere wie ere toekomt. Ik heb er hooguit wat aan geschaafd.

Hoe nu te handelen? Fiets in rustig tempo naar de Lidl en koop daar een pak gerookte Noorse zalm. Ja, die komt niet uit een bruisende rivier, ik weet het. Haal bij de Oosterse toko (die daar beslist in de buurt zit) een pakje diepgevroren wontonvellen. Als dat thuis niet meer in de koelkast ligt, schaf dan ook wat rucola aan, of een kropje radicchio.

Voor twee personen bak ik tien wontonvellen goudbruin in de wadjan. Een wok is uiteraard ook geschikt. Die baksels leg ik op keukenpapier in een vergiet en laat ze afkoelen. Vervolgens begint het stapelen: één krokant velletje op het bord, beetje sla, plak zalm, beetje sla, velletje, en zo maar door. Inventief als sommige lieden zijn, heet dat 'een lasagna van zalm', en in een restaurant waar die omschrijving op de kaart staat, is het beter niet te gaan eten. Maar goed, op het bord nog wat komkomerschijfjes rangschikkeb en een streep dikke, trage aceto balsamico aanbrengen als dipsaus. Een mengsel van mosterd, honing en dille (gewoon uit potje of fles) is ook lekker. Aanvallen met mes en vork en het hulplijstje bij de hand houden in geval het 'kookblok' ook morgen nog in de weg staat.

Over het fenomeen 'Cook's Block' zie: http://www.hungrycravings.com/2009/10/cooks-block.html

2 opmerkingen:

  1. Krijg je daar wel je mond omheen? Zo'n torentje kun je ook niet een-twee-drie pletten want dan vliegt de knapperige wonton je om de oren. M.a.w. hoe eet je zoiets?
    PS
    Ik heb de diepgevroren wontonvellen niet in de koelkast maar in de vriezer liggen. Blijven ze langer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eten met mes en vork. Snijden als een boterham, is net prima gelukt.
    Inderdaad zijn de velletjes in de koelkast niet zo lang houdbaar, maar ik gebruik ze ook voor andere gerechten. Dus 'op' voor de schimmel toeslaat.
    Lees graag je verdere ervaringen met dit gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen