zondag 21 november 2010

Loopdwang

De baan van ‘Hoofd Promotie Tenerife’ lijkt me een mission impossible. Vechten tegen de bierkaai, dat houdt toch geen mens vol. Ga jezelf maar na: ‘Welk beeld komt als eerste bij je op denkend aan dit eiland?’ Voilá, ‘strand’, ik dacht het wel. En dat ‘hoofd’ weet als geen ander dat er méér te vinden is op deze bult in zee.

Als je klaar bent met het lezen van dit stukje, doe dan de volgende proef. Googel op La Palma, La Gomera en Tenerife en nummer drie zal in afwijking van die andere twee niet als oord voor wandelaars ‘gepositioneerd’ worden. Onterecht, als ik naar de mogelijkheden op Tenerife kijk. ‘Het is hier fantastisch’, om die term nog maar eens te gebruiken. Dat mag ik zeggen, als bezitter van een paar op al die drie eilanden afgebeulde bergschoenen. Maar je moet er natuurlijk wel een paar meter voor van de waterkant.

Als liefhebber van zowel nat als droog, volg ik deze maand het dieet van één dag zweten op aanwijzing van mijn wandelbijbel, en één dag zwemmen bij La Playa de las Vistas (bij mij voor de deur). Voor dat beulswerk (zweten) biedt Tenerife een schat aan mogelijkheden; je struikelt bij wijze van spreken over de marsroutes. Overigens zijn er nauwelijks stranden, dus een duik vindt voor velen al snel plaats in het zwembad van het hotel. Ik vermoed dat het merendeel van de bezoekers zelfs niet verder komt dat de eigen douche, want zo lang het licht is, beweegt zich een massa mensen op de boulevard van A naar B. ‘Loopdwang’ (Hortor Ambulans Vulg. Bers.), denk ik dan. In gestichten kom je dat ook tegen.

Misschien is het maar goed dat Tenerife niet als wandelparadijs te boek staat: dan heb je als ‘hiker’ alle ruimte. Ik vind het zowel onvoorstelbaar áls een verademing om soms uren geen mens tegen te komen in dit gekartelde lavaland. Zelfs het stuk van Tenerife dat als het neusje van de wandelzalm bekend staat, het Anagagebergte blijkt uit eerdere eigen waarneming rustig. Geweldig toch!

Dat ‘Hoofd Promotie Tenerife’ krijgt van mij als vakgenoot een pluim: blijf vooral geheim houden dat het hier voor wandelaars een geweldig eiland is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten