donderdag 25 november 2010

Opwarmer

Donderdag 25 november om 06.59 uur op de Playa de las Vistas; 22°C. Het moet nog echt licht worden. Over een maand is het kerstmis. In Nederland lopen de Friese rayonhoofden al warm en ik begin hier aan mijn gebruikelijke strandcontroleren. (Inderdaad: strand - controle - ren). Ik jog richting haven. Daar zullen de veerboten van Armas en Fred. Olssen over een uurtje uit La Gomera binnenvaren. 17 van de 18 taxiplekken zijn al bezet. Boven de Montaña Guaza wordt Homerus’ ‘rozevingerige dageraad’ zichtbaar, hoewel ik van de kleur die ik nu zie, niet echt zeker ben. Overigens meenden die Oude Grieken dat wat wij nu kennen als de Canarische Eilanden, de overblijfselen zouden zijn van het verdwenen droomland Atlantis.

Bij de kade voor de vissersboten staan de wagens van de handelaren klaar, maar de schepen laten nog op zich wachten. Bij de koffiekiosk is het erg druk. Misschien staan daar de chauffeurs de wachttijd te bekorten. Het strand bij de havenboulevard is nog leeg.

Bij de Playa de las Vistas zijn de eerste badgasten al wel gearriveerd. De westelijke pier vormt daar het verzamelpunt voor senioren uit Spanje en Italië. ‘Vertegenwoordigers van de derde leeftijd’ heet dat hier naar Latijns gebruik. Elke ochtend hetzelfde ritueel: de plomp in, kletsen, douche, naar huis. Op de kleine Playa de Camisón staan twee mannen in rubberpakken, harpoen in de hand. Ze komen om te zwemmen, want veel vis verwachten ze hier niet, zeggen ze. ‘Italiaan?’ ‘Nee, Nederlander’. Maar dan eentje met een poreus gevoel voor systeemscheiding vandaag.

Op dit vroege uur signaleer ik zowel yoga- als tai chi-beoefenaars. Ineens denk ik een wonder te zien als ik een oudere vrouw hardlopend tegenkom met haar twee krukken los van de grond. Een grap of net terug uit Lourdes?

Als ik terug ben op de Playa de las Vistas is daar de stranddweiler bezig. Da’s een apparaat dat tegelijkertijd het zand egaliseert als ontdoet van klein vuil. De ligbedden staan in rotten van drie en de parasols worden opgezet. Ik mag in mijn dagboek schrijven dat het om 08.14 uur is zoals gebruikelijk. Dat betekent dat de dag kan beginnen.

Op het programma staat ‘In 20 minuten naar Las Galletas met bus, om de terugweg in drie uur en drie kwartier te lopen.’ Een warming up voor de tocht morgen naar de Teide. Voor het eerst wordt er regen voorspeld. Zou die ook op 3.718 meter komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten