
Velázquez kende ik al wel van bijvoorbeeld ‘Las Lanzas’, meergenaamd ‘La Rendición de Breda’ (‘De overgave van Breda’). En Filips II was die kluns die ’s-Hertogenbosch in 1629 kwijt raakte aan de Hollanders, maar de rest moest ik ook opzoeken. Maar wie wél wisten welke personen allemaal figureren op dat geweldige schilderij waren de hummels uit een kleuterklas. Met heel de bubs kwamen ze in stille aanbidding voor het meesterwerk staan. Alle kiendjes in schooluniform, meesterlijk geformeerd met behulp van een lange stoffen rups. Het beest in het midden en aan weerszijden hield elk kind een pootje vast. Ze kenden niet alleen discipline, maar ook alle antwoorden op de vragen over dat schilderij. De educatief medewerksters liep een gewonnen race en wij stonden paf.
De kleuterleidsters moeten vooraf met die jong het culturele uitstapje voorbereid hebben, incluis de scène op het beroemde schilderij. Misschien hebben ze in de poppenhoek wel gespeeld ‘En jij was de menina en ik de prinses’. Dat zegt iets over de kwaliteit van het Spaanse onderwijs. Nu is ‘Las Meninas’ in Spanje net zo beroemd als ‘De Nachtwacht’ in Nederland, maar probeer zelf maar eens uit het hoofd op te noemen wie op dat werk van Rembrandt afgebeeld staan.
Dit alles schoot door mij heen toen ik op 5 november in het oude centrum van La Laguna een aantal klassen jonge kinderen op excursie zag. De iets oudere leerlingen in blauw en grijs en de echte jonkies in wit en geel. En wat hield ze keurig bij elkaar (zie foto)? Ik wou maar zeggen: een processierups.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten