vrijdag 10 augustus 2018

Dwars door Spanje (13); Zaragoza (b)


Ver na de siësta gaan we op dinsdagavond 3 juli vanaf het hotel terug naar het centrum van Zaragoza. Nu met de bus. De hitte is net om te hebben. 

We willen de tweede grote kerk bezichtigen die aan de grote Plaza Nuestra Señora del Pilar ligt. De volledige naam luidt La Catedral de El Salvador, afgekort tot La Seo. Dit gebouw is open van 19.45 tot 21.00 uur. Een dik uur moet voldoende zijn. Eenmaal binnen blijkt de tijd krap aan.

Op zoek naar de ingang lopen we langs de noordzijde. Die is opgetrokken in de ´estilo gótico-mudéjar´, waarbij duidelijk te zien is dat de architect schatplichtig is aan zijn Arabische voorgangers. Het front is van latere datum, gelet op de invloed van de Italiaanse barok. Ook aan deze kathedraal is - zoals bij het grote gebedshuis aan de overzijde - veel verbouwd in de loop der tijd. Van de romaanse periode moet nog wat terug te vinden zijn; waarschijnlijk lukt dat met aanwijzingen van een kenner.

Op deze plek stond de hoofdmoskee. De hoge toren zou nog elementen bevatten van de minaret. Een beetje het bekende verhaal in dit land. In Portugal is dat niet anders.

Binnen creëert het getemperde licht een bijzondere atmosfeer. Ingetogen. Op de achtergrond klinkt kerkmuziek. Vanaf een bank kijken we in stilte naar het retablo mayor. In de loop van de jaren hebben we al een hele collectie van dit soort grote altaarstukken mogen zien op het Iberisch schiereiland. De bouw van dit retabel begon in 1434. Tot onze verwondering blijkt het opgetrokken in gepolychromeerd albast. Gebruikelijker is om hout voor zo´n kapitaal werk te gebruiken. Dan herinner ik me dat de in Den Bosch geboren Roque de Balduque - voor hij bekend werd als fenomenaal beeldhouwer/houtsnijder - zijn carrière in het 16de-eeuwse Sevilla startte met het opleveren van marmeren werkstukken. Beroemd werd hij als meester van het harde hout.

Zoals gebruikelijk zijn ook in deze kerk ´meesters´ uit het noorden van Europa werkzaam geweest. Aan het retablo mayor werkte onder meer Hans Piet d´Anso uit de buurt van Baden-Wϋrtenberg. Arnau de Bruselas heeft hier ook zijn sporen achtergelaten. Zijn naam verwijst naar Vlaamse familiewortels.

De kathedraal telt 17 kapellen die we stuk voor stuk met de nodige aandacht bekijken. We raken meer en meer onder de indruk van de grote schoonheid die het interieur bezit. Ondanks de veelheid van kleine ruimtes en stijlen heerst er rust. En evenwicht. Mijn vrouw heeft het over de mooiste kerk die we tot nog toe gezien hebben. In een flits trekken beelden van een serie grote en imponerende Europese kathedralen langs mijn ogen. Ik ben het met haar eens: niet de omvang telt. De uitzonderlijke schoonheid is het resultaat van de balans die hier in de loop der eeuwen is bereikt.

En dan gaan ´ze´ sluiten. Over het plein hang een fluwelen glans. We lopen naar de Puente de Piedra om vanaf deze brug te zien hoe de toren van La Seo boven alles uitsteekt.

Aan de andere zijde tekent het silhouet van de Basílica del Pilar scherp af tegen de langzaam verdwijnende zon. Er zijn wat wolken. Een daarvan heeft een bijzondere vorm en kleur. Ergens richting vliegveld moet een flinke brand woeden. Later zullen we lezen dat een autokerkhof in de fik is gegaan.

We gaan terug van de Ebro naar het grote plein, nog net voor sluitingstijd van een damesmodezaak om naar een luchtig katoenen shirt te vragen dat in de uitverkoop hangt. Met dat kledingstuk in de tas, bezoeken we voor de tweede keer die dag het terras van Labuganvilla in de wijk La Tubo. We bestellen drie gerechten ´para compartir´, om te delen. Perfect. Heel erg lekker blijkt ´iets met lever´ te zijn, in dit geval een grove paté, bedekt met een laag mascarpone waarop een glanzend schijfje appel. Prachtcombinatie. 

We wandelen door een zeer levendig centrum naar de bushalte. Met een tevreden gevoel stappen we een kwartier later uit bij het hotel. Morgen verder richting noorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten