
De St.-Jan heeft zich in de beeldtaal van Geert aangediend als basis voor het ontmannen van het instituut kerk. Zo begrijp ik op die zonnige ochtend in juli 2013 de toelichting
van Geert. Met een woordspeling uiteraard, want de katholieke kerk telt geen
vrouwen, dus is hij begonnen met de geloofskoepel te 'ontmannelijken'. Ruimte
voor het vrouwelijk aandeel. En daarmee blijkt ook deze activiteit te passen in
de rode lijn die in het werk van De Bruijn aanwezig is: de moedergodin die in
allerlei gedaantes nadrukkelijk of wat bescheidener een rol speelt.
Het voorstudieproces wordt in de jaren daarna voortgezet en begin april 2017 staan er in het atelier
twee schilderijen waarin de plattegrond van de St.-Jan een duidelijke plaats
inneemt. 'Ze zijn nog niet af', zegt Geert. Da's duidelijk, tenzij het de
bedoeling is het deel onder elke plattegrond effen zwart te laten.

Die titel zal niet
veranderen, schat ik. Ben benieuwd hoe het werk er volgende keer uitziet. Work
in progress. En een kijkje in het atelier van de kunstenaar.
Da's nou mooi: dat je kunt zien hoe het ontstaansproces zich ontwikkelt. Geert heeft meestal meer werken onderhanden. 'Je moet afstand kunnen nemen, En dat doe je door ergens anders aan bezig te gaan. Dan kun je daarna weer met andere ogen kijken naar dat wat je even hebt laten rusten.
6 september a.s. wordt in New York Geerts expositie geopend. De St.-Jan zal hij daar niet mee naartoe nemen. Is iets voor de volgende keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten