Inpakken. Stouwen en
douwen, want alles moet in vier kleine koffertjes: straks gaan we - na het
inleveren van de auto - de boot op, richting Noordereiland. En we zijn geen
pakezels. Uiteindelijk gaan er toch twee extra tassen mee.
Nog een ruim
afscheidspraatje met Sue en David, en dan richting Picton. ‘Aftanken’, auto
parkeren en sleutel inleveren, bagage inchecken en onszelf. We slenteren nog wat door
Picton (grappige wandelbrug!) en eten een baguette, om tegen 13.30 uur ‘deck 7’
van de Interislander op te zoeken. Even later wordt de lunch geserveerd, d.w.z.
zelfbediening bij een keur aan eten en drinken. Minder opvallend is het
wanneer m.n. jonge knapen flink opscheppen: ze zijn in de groei. Is het
opvallend dat juist de overgewichtige vrouwen en mannen flink wat weten te
verstouwen? Ze blijven ongetwijfeld gewoonweg in de groei. Ik moet me er niet
aan storen dat er geen boete staat op het inleveren van niet leegeten borden.
De boot vaart geruime tijd
door de Marlborough Sounds, een netwerk aan fjorden in het noordoosten van het
Zuidereiland. In het water vlak voor de dunbevolkte en over land moeilijk
bereikbare (schier)eilanden, liggen kweekplekken voor zalm en groenlipmossel.
Dankzij een ‘groene’ burgerbeweging is na lange protesten de snelheid van de
bootverbindingen tussen Picton en Wellington aan banden gelegd. Eerder
verstoorden deze boten - zeker de catamarans - de natuur zodanig, dat zonder
ingrijpen de schade onomkeerbaar zou zijn.
Eigenlijk is NZ een
duidelijk voorbeeld van de wijze waarop de koloniserende mens (de Maori’s op
kleine en de Europeanen op grote schaal) voor niet te herstellen schade zorgt
in een ‘ongerepte’ omgeving van wetlands en bos. De oorspronkelijke begroeiing
- van kreupelhout tot dichte wouden - verdween om plaats te maken voor weiland
(nu 51% van NZ). Of om als bouwmateriaal te dienen. De witte den en de andere
mammoetconifeer, de kauri, waren zeer gewild; ook voor de export. Van de kauri,
tevens leverancier van een bruikbaar soort hars, is nu nog 6,7% (volgens sommige
bronnen 4%) over van wat er ooit aanwezig was. Van het oorspronkelijke
bosgebied is 75% verdwenen. Tegelijkertijd vond ook onder de oorspronkelijke
fauna een slachting plaats door jacht en de import van onverzadigbare nieuwe
natuurlijke vijanden zoals rat, hermelijn en buidelrat.
Wat de komst van de
Europeanen voor de oorspronkelijke Maori-bevolking betekende, is een bekend
verhaal van decimering, bedrog en discriminatie. Maori’s hebben we nog niet ontmoet
of gesproken. Ze maken 15% uit van de huidige bevolking van zo’n 4,5 miljoen
NZ’ers. Het overgrote deel van de ‘natives’ woont op het Noordereiland.
Inmiddels hebben overheid
en bevolking de natuur in bescherming genomen. Nu is eenderde van NZ tot
‘National Park & Reserve’. ‘Sustainable farming’ krijgt veel volgers in het
land.
De veerboot, de Kaitaki
blijkt gebouwd in 1995 bij Van der Giessen - De Noord in Krimpen aan de IJssel.
Het is daarom niet vreemd om pissoirs van de Sphinx tegen te komen. Zijn dit de originele exemplaren? Wanneer en hoe is deze Kaitaki hier terecht
gekomen. Het meest voor de hand liggend is: op eigen kracht.
Het forse vaartuig bereikt
na vijf kwartier de Street Cook. Open water. Dit is niet mijn favoriete manier
van reizen. Gelukkig staat er slechts een lichte zee. De lucht is helemaal
opengetrokken en in de zon - uit de wind - is het lekker toeven tijdens een
kort ommetje op het 7de dek.
Om 17.30 uur leggen we aan
in Wellington.
Auto ophalen, de SH1
richting noord nemen, vervolgens terug richting zuid, en dan een kleine puzzel
om in het centrum de B&B te bereiken, millimeterparkeren, koffers
neerzetten in onze ruimte van de B&B waarna we aan de borrel gaan met
gastheren Jeff & Dean.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten