zaterdag 20 april 2019

Dagboek Nieuw-Zeeland (53); Aotearoa

11/03

Geen trip naar White Island dus. We zien de stomende vulkaan liggen als we om 12.45 uur van de B&B de 100 m afgelegd hebben naar het strand. We lopen zeven kilometer naar het noorden langs het water. Wat een rust op zo’n prachtig strand. Er zijn wat wandelaars. Tussen de middag lunchen we onder de parasol bij Quay Café Ohope. En dan lopen we dezelfde aantrekkelijke route weg richting ‘huis’. Onderweg pakken we wat mooi gekleurde schelpen mee.

Het is 25°C en warm. Ik zoek afkoeling in de zee. Het water schat ik op 21°C. Als ik na het duiken in de branding de straat oversteek, kom ik Miria en Taroi tegen, onderweg naar hun dagelijkse duik (met waterboard). Het is voor (deze) gepensioneerden niet kwaad toeven hier. Eenmaal thuis ‘afgedoucht’ ga ik terug naar het strand om drie kwartier hard te lopen. Onze B&B-hosts komen net het water uit als ik bij de rij parasoldennen het flinterdunne rijtje duinen passeer.

Wat een lekker weer om 17.30 uur. De wolken hebben zich de hele dag mooi boven het binnenland opgetast.
Het is eb; er zijn heel veel oystercatchers actief. Dat beest met zijn lange snavel heet in het Nederlands voluit Nieuw-Zeelandse zwarte scholekster. In tegenstelling tot andere vogelsoorten hier is deze vogel niet bedreigd. Sterker nog: het aantal neemt toe. 

Als ik thuiskom heeft Miria aan mijn vrouw gevraagd of we soms even in de spa willen. Hup opnieuw douchen en even later zitten we in het bubbelbad; goed voor onze spieren. En daarna nog een keer onder de douche om de chloorgeur te verwijderen.

De zon gaat achter de heuvels onder: tijd voor een glas witte wijn voor onze cottage. Het wordt de pinot gris 2018 die we - het lijkt al weer zo lang geleden - na een kleine proeverij bij Clearview in Hastings kochten.

Op de voorzijde van onze cottage bevindt zich het nodige houtsnijwerk: beschermende figuren uit de Maori-traditie. Een octopus in de nok, walvissen en andere zeebewoners aan de zijkant. Ik vermoed dat ze met genoegen toekijken hoe wij genieten van hun land Aotearoa. Het tegenhouden van muggen zit kennelijk niet in hun takenpakket; om 20.00 uur gaan we de cottage in om daar wat te eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten